P2P na Slovensku

Foto: Juraj Velicky

Igor Polakovič (1976) se věnuje pomoci neziskovkám v oblasti komunikace a fundraisingu.
Po návratu z Nového Zélandu zpátky na Slovensko zaměřil svou pozornost na individuální dárcovství.
Stal se iniciátorem a administrátorem portálu Darujme.sk, který umožňuje více než stovce
neziskových organizací na Slovensku přijímat dary v online prostoru.

 

Kdy a jak jste poprvé přišel do styku s P2P fundraisingem?

Bylo to už v roce 2009, v době, kdy jsem pracoval na Novém Zélandu pro Greenpeace. P2P fundraising přišel na svět s nástupem nové generace webu 2.0, tedy se vznikem prostoru pro sdílení a společnou tvorbu obsahu. Další nutnou podmínkou bylo rozšíření platebních možností na internetu. A výrazně mu pomohl také rozmach sociálních médií.

Jakým způsobem P2P změnilo světovou filantropii?

Určitě to pomohlo rozvoji online dárcovství. To je samo o sobě velmi hravé a flexibilní, lehce se objevují nové formy vtahování lidí do práce neziskovek. Ale teď nemluvím jen o P2P, ale také o nástupu crowdfundingu či charitativních online obchodů, ať už skutečných, nebo jen symbolických.

Co je pro úspěšnou P2P kampaň nejdůležitější?

Já jsem přesvědčen o tom, že nejdůležitější je samotné nadšení toho, kdo danou kampaň provádí. Tedy to, že mu na kampani záleží a dobře ji odprezentuje ve své sociální bublině.

Mění se světové trendy P2P fundraisingu?

P2P stále roste a přidal se k němu i Facebook. To je skvělé. Ale zde je třeba upozornit, že P2P není jen fundraising, neboť má mnohem širší využití a možnosti. Důležitý je třeba v oblasti občanského angažování. Dnes tento princip využívají třeba online petice. Získej 100 přátel, kteří podepíší tuto výzvu…

Jak vidíte budoucnost P2P?

Nemám křišťálovou kouli, abych viděl do budoucnosti. Ale pokud tu budou sociální média, P2P bude stále silné. Jeho propad zatím neočekávám.

Máte čísla, kolik peněz projde online fundraisingem na Slovensku?

To nemám. Znám jen částky, které prošly portálem Darujme.sk. Jen za loňský rok to bylo 1 069 000 euro, přičemž počet darů činil 55 tisíc a počet dárců se blížil 17 tisícům. A možná bude zajímavý také žebříček, jak se vyvíjela darovaná částka od roku 2013. Tehdy dosáhla necelých 10 tisíc euro, o rok později se zastavila na 170 tisících euro, v roce 2015 překonala 319 tisíc euro a další rok činila 607 tisíc euro. A v roce 2017 už 904 tisíc euro.

Může se potenciál tohoto odvětví moderní filantropie vyčerpat?

Nemyslím si. Spíše čekám, že princip P2P může doplnit ještě něco nového, co zatím neznáme. Pokud nenastane nějaká nepředvídatelná situace, tak P2P tu s námi bude do té doby, kdy bude fungovat internet, internetové platby a sociální média.

Jaká originální P2P výzva či akce vás nejvíce překvapila?

Mně se líbí malé a skromné kampaně, kterých je spousta, takže nebudu jmenovat žádnou konkrétní.

A jaká nejvíce zabodovala na Slovensku? Na Slovensku se oblast P2P zatím stále jen rozbíhá. Velmi dobře to uchopila organizace Savio, ale samostatnou mega kampaň typu Leoše Mareše jsme u nás zatím neměli. Ale tento rok přijde.

Článek vyšel v jarním čísle časopisu Umění darovat, 2019.